Pak de voorsprong op de krappe arbeidsmarkt in de zorg
Je durft bijna de werkvloer niet meer op. Bang dat je collega’s je weer aanklampen over de hoge werkdruk. En jij hebt geen goed antwoord. Ja, het personeelstekort in de zorg is groot. Dat verhaal kennen ze wel. Ze willen weten wat jíj er met een arbeidsmarktcampagne aan gaat doen.

Hoe ontwikkel je een succesvolle arbeidsmarktcampagne die wel werkt
Op intranet en in Whatsapp-groepen zie je de noodkreten van je collega’s in de zorg. Het loopt hen over de schoenen door het aanzienlijke personeelstekort. Het geduld is op.
Ook de cliënten beginnen te klagen. Op Facebook zie je hele verhalen voorbijkomen over wachttijden en fouten die de medewerkers van jullie organisatie maken. Ai, wat een imagoschade. Dit is zó niet in lijn met jullie kernwaarden.
Arbeidsmarktcampagnes slaan niet aan
Zelfs je collega’s van HR en recruitment raken gefrustreerd. Ze weten wel hoe lastig het is om goed personeel te vinden in de zorg, maar zo moeizaam als het nu gaat… Je denkt met hen mee, maar een ei van Columbus ontbreekt. Jullie eerdere campagnes slaan niet aan. Het personeelstekort blijft.
Het helpt niet als je ziet dat andere zorgorganisaties flink aan de weg timmeren om goed personeel binnen te halen. Prachtige posters in abri’s, frisse radiospots bij QMusic, opvallende posts in je timeline op Facebook. Zou hun arbeidsmarktcampagne wél werken? Of schieten ze ook met hagel?
Nauwelijks geschikte kandidaten
Je vraagt je af waarmee je onderscheidend kan zijn met dat personeelstekort in de zorg. Niet per se met de bestickerde bedrijfswagens met de tekst ‘ik zoek collega’s’. Er rijden bijna geen busjes meer rond zónder die tekst… Al jouw creatieve posts op Facebook, Instagram en LinkedIn leveren goed beschouwd ook nauwelijks geschikte kandidaten op. Wat werkt er nog wél?
Geen eureka-moment voor jou
Je marketingkennis is aanzienlijk, maar ben je wel toegerust op zo’n bizarre situatie op de arbeidsmarkt in de zorg? Om het verschil te maken moet je echt iets extra’s uit de kast halen. Van je communicatie-collega’s word je niet veel wijzer. Die zitten ook met de handen in het haar. Je verkent Frankwatching en andere sites met expertise in online marketing. Maar helaas: geen eureka-moment voor jou om het personeelstekort te verminderen.
Collega’s vallen om
Intussen staat een collega van HR aan je bureau. Paniek. Het kan zo niet langer met die openstaande vacatures: de werkdruk is te hoog. Er vallen collega’s om. Er moet nú wat gebeuren. Maar jouw bordje ligt al zo vol. De interne communicatie, patiënteninformatie, berichtgeving over nieuwe zorgtrajecten, contacten met verwijzers: alles schreeuwt om jouw aandacht. Niet alleen het personeelstekort…
Grip op de situatie
Haal een sparringpartner in huis. Deskundigen die met jou een arbeidsmarktcampagne in de zorg bedenken, laden en testen. Die weten welke investering in online-marketingtools zinvol is en welke niet. Krijg weer grip op de situatie.
De aanpak van CASE
CASE heeft een beproefde aanpak voor een succesvolle arbeidsmarktcampagne in de zorg. Dat begint met een paar op het oog voor de hand liggende vragen:
- Wat onderscheidt jouw zorgorganisatie van andere in dezelfde branche?
- Wie zijn de nieuwe mensen die je zoekt? Wat drijft hen?
- Waar kun je deze mensen bereiken?
Met deze antwoorden hebben we de basis voor onze arbeidsmarktcampagne. Op een aantrekkelijke landingspagina ‘Werken bij’ laat je zien hoe uniek jouw zorgorganisatie is en waarom jouw medewerkers het fijn vinden om hier te werken. Het verkeer naar deze pagina jagen we aan met een flitsende video die we met uitgekiende targetting op sociale media delen. We brengen de klantreis van potentiële kandidaten in kaart en draaien continu aan de knoppen voor een nog hogere clickrate. Het resultaat: de mailbox van jouw recruiter loopt vol met geschikte kandidaten.