Hoe je succesvolle arbeidsmarktcommunicatie opzet

De vacatures vliegen je om de oren: er is krapte op de arbeidsmarkt. Mensen vinden is moeilijk. Ondertussen staat ook jouw organisatie te springen om hulp. Dat weet jij als HR-manager maar al te goed. Op korte termijn heb je nieuwe collega’s nodig. Waar vind je die en hoe bereik je ze? Kortom: hoe start je met succesvolle arbeidsmarktcommunicatie?

Meer impact met je arbeidsmarktcommunicatie

Niet op zoek, wel interesse

Goed personeel vinden is lastig. Maar onmogelijk is het niet. Dat zie je aan het aantal werknemers dat in 2022 van baan wisselde. Steeds minder mensen zoeken actief naar ander werk. Toch zijn ruim 1,8 miljoen Nederlanders van baan gewisseld in het laatste kwartaal van 2022. (BRON: ARBEIDSMARKT GEDRAGSONDERZOEK) Mensen worden vaker dan ooit benaderd door werkgevers om te solliciteren.

Nieuwe arbeidsmarktcommunicatie

Mensen willen ontwikkelen. Groeien. Verbeteren. Dat is onveranderd. Want daar zijn we mensen voor. Er zijn dus nog volop kansen voor arbeidsmarktcampagnes. Maar dan anders. Deze tijd vraagt om nieuwe manieren van campagne voeren, interesse wekken en in beeld komen. Hoe pak je dat aan?

Ken je doelgroep

Regel nummer 1 voor een succesvolle arbeidsmarktcampagne: verdiep je in de doelgroep. CASE, allround communicatiebureau in Ede, staat voor je in de startblokken. Wij zijn helemaal thuis in de arbeidsmarktcampagnes, zowel online als offline. We onderscheiden actieve sollicitanten en latente kandidaten. Dat onderscheid is belangrijk voor het succes van je campagne en het invullen van vacatures. Die twee doelgroepen moet je anders benaderen.

Hoe vind je geschikte kandidaten?

Mensen die actief solliciteren bereik je bijvoorbeeld via jobboards. Latente kandidaten benaderen? Dat doe je anders. Bij hen gaat het om vragen als:

  • Wat drijft ze als doelgroep? Waarop haken ze af?
  • Op welke evenementen kom je ze tegen? En op welke online kanalen?
  • Hoe kom je in de leefwereld van deze doelgroep?
  • Met welke factoren haal je ze over?

Latente werkzoekenden bereik je alleen met de juiste strategie. Want dan raak je de juiste snaar.

Zo raak je de juiste snaar

Latente kandidaten benaderen vraagt dus om een gerichte aanpak. Vorm een duidelijk beeld van wie je zoekt en kijk ook kritisch naar je eigen organisatie. Deze vragen helpen daarbij.

  • Waar werkt je doelgroep nu en wat vinden ze daar leuk?
  • Waar is je doelgroep buiten werktijd? Gaan ze naar de bioscoop, lezen ze een krant, gebruiken ze social media? Wat zijn hun interesses?
  • Misschien nog belangrijker: wie ben jij? Wat maakt jou uniek als werkgever?
  • Waarom werken mensen graag bij jou? Is het de sfeer? De mogelijkheden? De bedrijfscultuur of de collega’s?

Jullie unieke kenmerken

Denk daarover na. Praat erover met elkaar. Zo ontdek je wat jouw organisatie uniek maakt. Weet je hoe jij impact maakt. Daarmee kun je toekomstige collega’s prikkelen.
Met jullie unieke kenmerken heb je de bouwstenen voor jullie boodschap. Die boodschap kun je dan van de daken gaan schreeuwen. Online en offline. Bijvoorbeeld met video, abricampagnes, websites of landingspagina’s, social media en die e-mail waarmee jij elke nieuwe medewerker persoonlijk uitnodigt voor een arbeidsvoorwaardengesprek.

Ook de juiste kandidaten bereiken?

Ontdek in onze whitepaper hoe je de 10 grootste valkuilen in arbeidsmarktcampagnes voorkomt. Resultaat? De juiste kandidaten solliciteren op je vacatures. Lees ook succesvolle campagnes en een handige checklist voor marcomprofs.